Δευτέρα 12 Ιουλίου 2010

Τέμενος Μενδρεσέ (4)

Η συνέχεια ενός ιδιόρρυθμου διαλόγου που ξεκίνησε μετά τη δημοσίευση του άρθρου με τον τίτλο "Παρεκκλήσι ο Μενδρεσές"
_______________________________________________________

Όταν η αμετροέπεια υπερισχύει της ευπρέπειας

Του Γιάννη Καρατσιώλη

Δεν θα μας απασχολούσε η απάντηση του μητροπολίτη Βεροίας και Ναούσης (ξέχασε το Καμπανίας για το οποίο τόσο αγωνίστηκε να επεκτείνει τον τίτλο του) κ. Παντελεήμονα (κατά κόσμο Ιωάννη Καλπακίδη) προς τον δικηγόρο κ. Γ. Λιόλιο για το θέμα του μενδρεσσέ, εάν το ύφος της διακρίνονταν από σεμνότητα, όπως αρμόζει κυρίως σε ιερωμένους.
Η υπεροψία της μη αναφοράς ούτε του ονόματος του αρθρογράφου και η ειρωνεία του, ότι επιδιώκει να βραβευθεί από τη μουσουλμανική κοινότητα όπως βραβεύτηκε από την ισραηλιτική, δεν βοηθούν τον σεβασμό προς τη θρησκεία των άλλων συμπολιτών μας (εβραίων, μουσουλμάνων κλπ.) για να σεβασθούν και αυτοί την δική μας και τον ίδιο ως τοπικό προκαθήμενό της.
Εξάλλου από την ισραηλιτική κοινότητα βραβεύτηκε και ο τότε δήμαρχος Βέροιας για τη συμβολή του στην αναστήλωση και αποκατάσταση της εβραϊκής συναγωγής• μήπως και αυτός είναι αιρετικός; Τουλάχιστο εκεί δεν γίνονται «ποιητικές βραδιές» ή όπως στον μενδρεσέ που γράφει ο μητροπολίτης, αλλά διατηρεί την ιδιότητα ως χώρος θρησκευτικός. Έτσι έπρεπε να είναι και το ιεροδιδασκαλείο των μουσουλμάνων στη Βέροια και δεν συνάδουν οι παλληκαρισμοί του ότι «η κατεδάφισή του ήταν απλή υπόθεση» αλλά δεν την έκαναν.
Μας αρέσει που η αγία Σοφία στην Πόλη έγινε μουσείο; Ασφαλώς θα την θέλαμε χριστιανικό ναό. Τότε γιατί εμείς αλλάζουμε τη χρήση του μενδρεσσέ;
Γράφει ο δεσπότης για άλλη μια φορά για 2000 (τους ανέβασε από 1241) νεομάρτυρες της Νάουσας. Ουδέν αναληθέστερον αυτού. Οι βιομηχανοποιηθέντες «άγιοι» από τον ίδιο (ελπίζουμε να μη γίνει δεητό από το πατριαρχείο) ήσαν εθνομάρτυρες, όπως γράφουν όλοι οι ιστορικοί (Στουγιαννάκης, Φιλιππίδης, Πλαταρίδης, Βασδραβέλης, Βακαλόπουλος, Χιονίδης) και αγωνίστηκαν για την ελευθερία και όχι για την ορθοδοξία (όπως τον συμφέρει να ισχυρίζεται), αφού μεταξύ τους ήταν και Αρβανίτες (Ζώτος κλπ.) μουσουλμάνοι και αθίγγανοι (Γυφτολάκης κ.ά.). Πάντως στο δημοτικό συμβούλιο Νάουσας αποδοκιμάστηκε το γεγονός της αγιοποίησης και πάνω από 200 Ναουσαίοι ενυπόγραφα αντέδρασαν για την ενέργεια αυτή.
Μάλιστα παρήγγειλε και μουσικό έργο για το γεγονός αυτό, το οποίο στη Νάουσα ονομάστηκε ορατόριο (καμία σχέση με το δυτικότροπο εκκλησιαστικό μελόδραμα) και στη Βέροια το διόρθωσαν σε ραψωδία (ούτε έμοιαζε με τα ομηρικά έπη και την ουγγρική ραψωδία του Λιστ) με αποχρώσεις ζεϊμπέκικου και μια μετριότατη απλοϊκή ποίηση του κ. Δ. Μπρούχου (μέχρι για αποκεφαλισμένο που περπατούσε με το κεφάλι στο χέρι του απήγγειλε) και παρουσιάστηκε στα πρόσφατα «Παύλεια» σε λίγους θεατές και περισσότερους ιερωμένους στο Χώρο Τεχνών (Ελπίζουμε να πληρώθηκε ενοίκιο στο Δήμο όπως γίνεται με άλλους συλλόγους, αν και πολύ αμφιβάλλουμε, γιατί και η κ. Ουσουλτζόγλου είναι αιρετή και πρέπει να τα έχει καλά με την τοπική εκκλησία).
Επανερχόμενοι στην απάντηση του αγίου Βεροίας γράφει μεταξύ άλλων ότι «η ορθοδοξία είναι η ελληνική έκβαση του χριστιανισμού» (!). Δηλαδή δεν είναι ορθόδοξοι οι Ρώσοι, Βούλγαροι κλπ. αλλά μόνο οι Έλληνες; Και πιο κάτω συνεχίζει: «Οι Έλληνες πρόγονοί μας, διαβάντος του Παύλου, εστράφησαν αγεληδόν στον χριστιανισμό». Οι πρόγονοί μας ποτέ δεν ήσαν ζώα για να στραφούν δίκην αγέλης στον χριστιανισμό. Είναι ντροπή να τα γράφει αυτά ένας ιεράρχης. Εκτός εάν δεν καταλαβαίνει τι γράφει. Εν πάση περιπτώσει οφείλει άμεσα να ανακαλέσει.

Πηγή: εφ. Μακεδονική 9.7.2010